دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اومیکرون یک بیماری بومی نیست به سرعت در حال انتقال است


P>بیماری آندمی به معنای بیماری بومی است و به وجود دائمی یک بیماری یا عامل بیماری‌زا در یک منطقه جغرافیایی یا گروه جمعیتی گفته می‌شود، مثلا سرماخوردگی یک بیماری بومی است زیرا همواره عده‌ای از مردم به آن مبتلا هستند.


در پاندمی موارد بیماری به طور ناگهانی در تمام نقاط یک کشور یا بخشی از یک قاره یا کل جهان روی می دهد. مثل وبای آلتور، طاعون، تیفوس و ایدز.


«پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا اخیرا اظهار داشت: زمان آن رسیده است که نحوه ردیابی تکامل کووید-۱۹ (اومیکرون) را تغییر دهیم و به جای آن از روشی مشابه نحوه پیروی از آنفلوآنزا استفاده کنیم، زیرا میزان کشندگی آن کاهش یافته است. این به معنای درمان این گونه ویروس به صورت یک «بیماری آندمی» و نه یک «بیماری پاندمی»  است.


کاترین اسمالوود افسر ارشد اورژانس سازمان جهانی بهداشت در اروپا هم در یک نشست خبری نسبت اظهارات نخست وزیر اسپانیا مبنی بر درمان کووید-۱۹ به صورت یک بیماری آندمی (بومی) مانند آنفلوآنزا به جای یک بیماری پاندمی (همه‌گیر)   واکنش نشان داد و اعلام کرد: گسترش سویه اومیکرون هنوز تثبیت نشده است.


وی گفت: هنوز در این زمینه به قطعیت نرسیده ایم و با ویروسی مواجه هستیم که به سرعت در حال تکامل است و این موضوع چالش‌های جدیدی را تحمیل می‌کند.


این مقام مسوول در سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: مطمئناً در مرحله ای نیستیم که بتوانیم کرونا را یک بیماری آندمی (بومی)  بنامیم.


به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.


براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.


سویه اومیکرون دارای ۵۰ جهش است که ۳۷ جهش آن در پروتئین اسپایک رخ داده است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *