دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سوریه هنوز برخی کشورها روی پرونده شیمیایی تروریست ها سرپوش می

تهران – ایرنا- وزیر مشاور و معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت که برخی کشورها همچنان به سرپوش گذاشتن و سیاسی کردن حمله شیمیایی خان العسل موسوم به “پرونده شیمیایی” در سوریه ادامه می دهند.


به گزارش ایرنا ، سانا خبرگزاری رسمی سوریه روز پنجشنبه  اعلام‌کرد:  قصی الضحاک طی  سخنانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که  ۱۹ مارس سال ۲۰۱۳ ( ۲۹ اسفند ۱۳۹۱) ، گروه های تروریستی با شلیک گلوله حامل مواد شیمیایی سمی به منطقه خان العسل در استان حلب کردند.


وی ادامه داد : در جریان این حمله ۲۵ نفر بهشهادت رسیدند که بیشتر آنها از نیروهای ارتش عربی سوریه بودند.

الضحاک تصریح کرد که در این حمله  ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در پی این حمله شیمیایی دولت سوریه از سازمان ملل خواست این حادثه را بررسی کند ، اما اختلاف نظر بیش از دامنه این تحقیقات منجر به تأخیرهای طولانی شد. در این میان ، دمشق  از روسیه دعوت کرد تا متخصصان را برای بررسی این حادثه بفرستد. نمونه های گرفته شده در سایت ، آنها را به این نتیجه رساند که این حمله شامل استفاده از سارین بود ، که با ارزیابی انجام شده توسط ایالات متحده مطابقت داشت.

روسیه مخالفان را مسئول این حمله معرفی کرد  در حالی که ایالات متحده دولت سوریه را مسئول این حمله معرفی کرد . سرانجام محققان سازمان ملل در ماه آگوست  ۲۰۱۴ اعلام کرد که عوامل شیمیایی مورد استفاده در حمله خان العسل دارای “نشانه های منحصر به فرد”  است.


کارشناسان روسی در آزمایشگاهی در این کشور که مورد تایید سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی بود ، به این نتیجه رسیدند که راکت های دست ساز استفاده شده در این حمله با گاز سارین پر شده بودند.


کارشناسان روس با حضور در محل حمله شیمیایی در خان العسل، از محل نمونه برداری کردند و نتایج تحقیقات آنها با تحقیقات کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل یکسان شد.


وزارت خارجه روسیه در آن زمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بنا بر نتیجه گیری کارشناسان سوری در این حمله گردان بشیر النصر از تسلیحات شیمیایی دست ساز استفاده کرده است. این گردان تروریستی با استفاده از راکت، تسلیحات دست ساز خود در در مناطق هدف به کار برده است.
 هنوز با گذشت هشت سال از این حمله پرونده آن به دلیل مسائل و اهداف سیاسی باز بوده و به نتیجه‌ی قطعی نرسیده است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *