دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تزریق فوم پلی یورتان

تزریق فوم پلی یورتان

عایق پلی یورتان:

از پلیمرهای یورتان برای تولید عایق های حرارتی، رطوبتی و صوتی استفاده می شود. مهمترین ویژگی پلی یورتان، انعطاف پذیری و انطباق آن با تمام شرایط و کاربردهای مختلف است. به این معنی که پلی یورتان در اشکال، انواع و روش های گوناگون تهیه می شود و با توجه به نیاز صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. پلی یورتان به شکل جامد و مایع مصرف می شود. استفاده از عایق های پلی یورتان جامد بسیار آسان است و فقط کافی است قطعات پیش ساخته در محل مورد نظر نصب شوند. البته لازم به ذکر است که در محل نصب قطعات عایق؛ شکاف هایی وجود دارند که می تواند عامل نشت رطوبت یا حرارت باشند.

گاهی اوقات استفاده از سطوح یکپارچه و بدون درز ضرورت دارد و یا شرایط محل مورد نظر گونه ای است که امکان نصب قطعات پیش ساخته وجود ندارد. در این موارد از عایق مایع پلی یورتان استفاده می شود. به این ترتیب که در محل عایق کاری؛ مواد پایه پلی یورتان با یکدیگر ترکیب شده و در محل مورد نظر نسبت به پاشیدن و یا تزریق فوم پلی یورتان اقدام می کنند.

انتخاب نوع مصرف و اجرای عایق کاری به روش تزریقی و یا پاششی به شرایط محل مصرف بستگی دارد. برای عایق کاری سطوح وسیع مانند دیوار و سقف می توان از فوم های پاششی استفاده کرد. اما برای عایق بندی درزها و شکاف ها، نقاط کور، مکان های تنگ، فضاهای پیچیده و دور از دسترس نمی توان از فوم پاششی استفاده کرد. برای عایق کاری این موارد؛ از تزریق فوم پلی یورتان استفاده می شود.

انواع فوم پلی یورتان:

عایق های پلی یورتان در انواع گوناگونی تولید و مصرف می شوند.

  • پلی یورتان نرم
  • پلی یورتان نیمه نرم
  • پلی یورتان سخت
  • پلی یورتان منعطف

نمونه ای از عایق های پلی یورتان منعطف

 

روش تزریق فوم پلی یورتان:

از دو روش دستی و دستگاهی برای تزریق فوم پلی یورتان استفاده می شود. قبل از تزریق فوم پلی یورتان باید ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده؛ توسط متخصص و کارشناس مربوطه تعیین شود. با توجه به نوع عایق مورد نظر؛ میزان مواد تشکیل دهنده متغیر هستند. برای تهیه‌ی فوم های سخت از ایزوسیانات بیشتری استفاده می شود و برعکس برای تولید فوم نرم میزان الکل بیشتری در ترکیب به کار می رود.

با توجه به اینکه هدف از عایق کاری برای جلوگیری از رطوبت باشد یا صوت و حرارت؛ عایق های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. عایق های سلول باز در عایق بندی صوتی کارایی بسیار زیادی دارند. اما عایق های سلول بسته برای عایق بندی رطوبتی و حرارتی به کار می روند.

بعد از اینکه ترکیب مورد نظر مشخص شد، مواد در دستگاه مخصوص با یکدیگر ترکیب شده و در محل مورد نظر؛ تزریق فوم پلی یورتان صورت می گیرد. تقریبا 2 ثانیه بعد از تزریق فوم پلی یورتان؛ واکنش پلیمریزاسیون شروع می شود و بعد از گذشت 20 ثانیه واکنش کامل می شود. سطح حاصل از تزریق فوم پلی یورتان؛صاف و یکدست می باشد و هیچ گونه منفذ یا شکافی ندارد. فوم حاصل در برابر مواد خورنده و سایش بسیار مقاوم است.

دستگاه های فشار پایین و فشار بالا برای تزریق فوم پلی یورتان مورد استفاده قرار می گیرند. در متراژهای کم استفاده از دستگاه اصلا مقرون به صرفه نیست. بنابراین اسپری های تزریق فوم پلی یورتان تولید شده اند. این اسپری ها در حجم کم و روش استفاده آسان به بازار عرضه می شوند.

.

دستگاه تزریق فوم پلی یورتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *