دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی ۲۷ مرداد ثبت نام قابل

رئیس هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به برگزاری انتخابات نظام روانشناسی در ۲۷ مردادماه سال جاری، گفت: از دیروز ثبت نام کاندیداهای این انتخابات آغاز شده و تا کنون تعداد قابل توجهی برای این امر ثبت نام کرده‌اند.


به گزارش ایسنا، دکتر عباس مسجدی در نشست خبری پیرامون برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، اظهار کرد: بر اساس قانون هر ۴ سال یک بار باید انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برگزار شود، اما به دلایل مختلف منتخبین انتخابات چهارم که باید دوره‌ای چهار ساله بر سر کار می‌بودند، ۷ سال است که همچنان بر سر کار هستند و پنجمین دوره انتخابات این سازمان همچنان برگزار نشده است.


وی تصریح کرد: با محقق نشدن انتخابات دوره پنجم، حقوق اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نادیده گرفته شده است. در همین راستا گزارشاتی را دستگاه‌های مختلف برای نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده‌اند. نهایتا در اسفند سال قبل هیات وزیران مصوبه نحوه برگزاری پنجمین دوره انتخابات را داشت که این امر نشان از هوشمندی دولت برای دفاع از اعضای سازمان می‌داد.


رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به آغاز ثبت نام کاندیداهای  انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از روز گذشته، افزود: تا کنون تعداد قابل توجهی برای این امر ثبت نام کرده‌اند. روز برگزاری انتخابات بر اساس پیشنهاد هیات اجرایی و موافقت هیات نظارت، جمعه ۲۷ مرداد سال است. از روانشناسان و مشاوران و افرادی که این توانمندی را در خور می‌بینند که مسئولیت بر عهده گیرند می‌خواهم کاندیدا شوند و سایرین نیز در این انتخابات شرکت کرده و به افراد مورد قبول خود رای دهند تا افراد دلسوز و مسئولیت پذیر برای چهار سال آتی انتخاب شوند.


رئیس هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره مجموع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشوربه عنوان یکی از ارکان این سازمان، توضیح داد: از زمان شکل گیری سازمان، مجمع عمومی برگزار نشد و در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار این امر محقق شد. البته تیم حاکم بر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور  از آن زمان تا کنون هیچ کدام از مصوبات آن مجمع عمومی را اجرا نکرده است و این یک تخلف و عدم همکاری جدی است که هیات نظارت به این عدم همکاری‌ها هم رسیدگی لازم را می‌کند.


مسجدی یادآور شد: در گذشته به خاطر اشکالات قانونی موجود همیشه در انتخابات این سازمان مهندسی انجام می‌شد، به این معنی که رییس حاکم بر سازمان، هم هیات نظارت و هم هیات اجرایی را منصوب می‌کرد اما با هوشمندی تمام دولت در مصوبه خود ترکیبی را در هیات اجرایی و نظارت قرار داد که هیچ کسی نمی‌تواند این انتخابات را مهندسی کند. انتخابات به گونه‌ای برگزار می‌شود که همه سلایق در آن حضور داشته باشند.


وی درباره ترکیب اعضای هیات نظارت و اجرایی نیز عنوان کرد: در هیات اجرایی دکتر سلیمی به عنوان ریس هیات اجرایی از  سوی وزیر علوم منصوب شدند که هیچ تعارض منافعی با سازمان ندارند. در عین حال برخی از معاونین مستقر فعلی سازمان هم در هیات اجرایی حضور دارند و نماینده وزارت بهداشت نیز هست. در ترکیب هیات نظارت نیز نماینده‌های وزارتین بهداشت و علوم، نماینده دادستانی کل کشور، نماینده وزارت کشور و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر هستند. بنابراین مصوبه دولت بسیار هوشمندانه است.


رئیس سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: اینکه امروز عنوان می‌کنند انتخابات سازمان نظام روانشناسی را دولتی می‌کنند یک جنگ زرگری است. شما سه سال است انتخابات را برگزار نکرده‌اید، تاخیر دارید. اعضا این صنف شما را برای ۴ سال و نه ۷ سال انتخاب کرده‌اند اما شما هیچ تمهیدی برای برگزاری انتخابات ندارید. برخی آقایان در تلویزیون حاضر می‌شوند و حرف‌هایی می‌زنند که هیچ مستندی ندارد.


وی افزود: عملیات روانی و جنگ زرگری در این زمینه راه اندازی شده است و افراد به دنبال دو قطبی سازی انتخابات هستند. ترکیب هیات اجرایی و نظارت این دوره را با دوره‌های قبل مقایسه کنید. این مصوبه مشخص می‌کند که حاکمیت اهتمام به روانشناسان دارد. برخی به جای اینکه عملکرد خود را به نظام روانشناسی ارائه کند، جنگ زرگری راه انداخته و مطرح می‌کنند که اینها با برگزاری انتخابات به دنبال دولتی کردن انتخابات این سازمان هستند. چرا می‌گویید “دنبال دولتی کردن هستند؟”. شما که ابلاغ حکم ریاست خود را از رئیس جمهوری می‌گیرید. رئیس جمهوری رئیس دولت است. اگر اینگونه انتخابات دولتی می‌شود پس ابلاغ شما نیز نباید رسمیت داشته باشد.


مسجدی  با اشاره به غیر قانونی بودن ریاست رئیس حال حاضر سازمان نظام روانشناسی به علت پایان یافتن حکم ریاست وی، خاطر نشان کرد: در سالهایی ۶ ماه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بدون رییس بود و با لابی‌گری، رئیس فعلی به سمت ریاست این سازمان درآمد که بهمن ماه  ۱۴۰۱ حکم ابلاغیه وی از سوی رئیس جمهوری تمام شده است.


رئیس هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: ما به عنوان نمایندگان وزراء همه تلاشمان این است که انتخابات این سازمان سالم برگزار شود. ما به عنوان امانت مسئولیت این کار را پذیرفته‌ایم و قطعا اجازه نخواهیم داد هیچ مهندسی در انتخابات این سازمان رخ دهد.


رئیس سازمان پزشکی قانونی در بخش دیگر سخنان خود به بیان چرایی ورود دولت به برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به علت بروز برخی تخلفات پرداخت و درباره این تخلفات توضیح داد: بنده سال ۹۹ وارد سازمان و متوجه شدم در این سازمان هرج و مرج است و به عنوان رئیس کمیته منتخب برگزاری مجمع عمومی و با رای خود این افراد انتخاب شدم. هیات بازرسان در سال ۹۹  به ریاست جمهوری دولت قبل نامه زده بودند که متاسفانه این سازمان دچار انواع سوء استفاده و رانت خواری و تضییع حقوق گسترده شده است. برخی تخلفات اشاره شده در این نامه شامل نقص مدارک تحصیلی اعضای شورای مرکزی، نداشتن مدرک روانشناسی و مشاوره ۴ نفر از اعضای شورا، صدور پروانه فعالیت فردی و حقیقی و حقوقی بر خلاف  قوانین سازمان، صدور مجوز برای افرادی که صلاحیت دریافت مجوز نداشتند از جمله افرادی که مدرک دکترای مدیریت آموزشی دارند در حالی که متقاضیان با داشتن مدارک مرتبط در صف اخذ پروانه مانده بودند، است.


وی با طرح این پرسش که چرا جوان فارغ التحصیل روانشناس و مشاور ما باید ۱۰ سال در صف بررسی صلاحیت حرفه‌ای برای گرفتن پروانه گیر کند؟، خطاب به رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: شما قانون را رعایت نکردید. به دانشجوی دکترای بالینی و دکترای “پژوهش بالینی” مجوز داده‌اند در حالی که اصلا نباید به دانشجو پروانه داد و از سوی دیگر مگر رشته “پژوهش بالینی” رشته مرتبطی است؟. از دیگر تخلفاتی که بازرسان در آن نامه درج کرده بودند صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای و پروانه مراکز به برخی معاونان سازمان بدون احراز مدرک علمی و با عناوین علمی جعلی یا رانتی و نیز صدور صدها گواهینامه صلاحیت مشاوره تحصیلی و شغلی برای افراد فاقد صلاحیت است.


مسجدی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات هیات نظارت و اجرایی انتخابات قانونی بوده است، اظهار کرد: از آذر سال ۱۴۰۰ هیات نظارت ۱۷ جلسه تشکیل داده است و تمام مستندات آن وجود دارد اما وقتی دیدند ترکیب اعضای هیات نظارت آنهایی که می‌خواهند نیست، گفتند که ترکیب هیات نظارت از اختیارات شورای مرکزی است. اعضای سازمان که ابزار دست افراد نیستند اما ما با این گفته مخالفت کردیم چراکه ترکیب هیات نظارت در مصوبه ۲۰ دی ماه تعیین شده و پروسه انتخابات آغاز شده بود. تقریبا ۳۰ جلسه برای بررسی فرآیند برگزاری انتخابات داشتیم. بنابراین این اراده برای برگزاری انتخابات در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور وجود نداشته است. اینکه می‌گویند دنبال دولتی سازی انتخابات هستند جنگ زرگری و روانی است برای اینکه افراد صاحب صلاحیت بر سر کار نیایند.


رئیس هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بعضی از اعضای شورای مرکزی نخبگان کشور و مستعدان را شناسایی کرده و در کشورهای همجوار دفتر زده‌اند و از جوانان پول می‌گیرند و آنجا مشغول به تحصیل می‌کنند.


وی با اشاره به شان نظارتی سازمان بازرسی کل کشور بر تمام دستگاه‌ها، یادآور شد: در گزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است که بر اساس اعلام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ۳۴ هزار و ۵۱۹ نفر فارغ التحصیل مقطع دکترا و کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و مشاوره داریم که ۵۸۶۱ نفر از آنها از این سازمان پروانه گرفته‌اند. طبق آمار زمان ارائه این گزارش برخی ۱۰ سال برای گرفتن پروانه در نوبت بوده‌اند. در آن گزارش درج شده است که اعضای فعلی سازمان نمی‌توانند حداقل برای یک دوره آینده، نامزد انتخابات این سازمان شوند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگربهترین مشاورین کسب و کار چه ویژگیهایی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *