دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

الزامات مقابله با فساد در نهادهای دولتی

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی اصولگرا، پیشگیری از فساد در هر حوزه‌ای را از اولویت‌های اصلی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها دانست و تاکید کرد، تحقق این هدف،‌ به الزاماتی نیاز دارد که همه بخش‌ها باید با همتی عالی در این راستا گام بردارند.


به گزارش ایرناپلاس، رئیس‌جمهوری در جلسه امروز(چهارشنبه) هیأت دولت با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد به نوعی شرط ضمن رأی مردم به این دولت بوده است، گفت: حتماً باید نسبت به احتمال بروز فساد حساس باشیم و به هیچ وجه از مبارزه با مصادیق آن غفلت نکنیم.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه بسترها و زمینه‌های فساد کم و بیش در همه دستگاه‌ها وجود دارد، افزود: یکی از زمینه‌های بروز فساد، موضوع بکارگیری نیروی انسانی است؛ لذا در جذب نیرو باید فقط بر کارآمدی و صلاحیت‌های قانونی و شرعی تمرکز کرد و به همکاران خودمان نیز تأکید کنیم که از بکارگیری افراد به صرف آشنایی و رفاقت و بدون توجه به شایستگی‌ها خودداری کنند.


رئیس دولت سیزدهم خطاب به اعضای هیات دولت تأکید کرد: باید به شدت مراقبت و صیانت کرد تا در زیرمجموعه شما هیچ فسادی رخ ندهد. در جاهایی که فضاسازی نسبت به انتصابات رخ می‌دهد، اگر این فضاسازی‌ها درست نیست، از عملکرد خودتان دفاع کنید، اما توجه داشته باشید که شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم فقط یک شعار نیست، بلکه بستر و مبنای کار است و اگر انتقادها به یک عملکرد یا انتصاب شما درست است، باید سریعاً اصلاح کنید.


رئیس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت اخذ نظر دستگاه‌های نظارتی مختلف پیش از بکارگیری افراد، خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و توجه به شایسته‌سالاری از اصول اساسی دولت در عمل است. اما آنجا که کار خود را درست انجام داده‌ایم نباید تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار بگیریم. اگر فسادی در مجموعه دولت محرز شد اول مسئولان با فرد خاطی برخورد کرده و سپس او را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کنند.
وی با تاکید بر اینکه، «بنده هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هیچ کدام خط قرمزی برای بنده نیستند»، اضافه کرد: بنده تلاش کردم همکارانم را از میان افراد پاکدست و ضد فساد انتخاب کنم. پاکدستی افراد دور این میز را تا کنون احراز کرده‌ام و در ادامه کار نیز باید نظارت و مراقبت لازم را به عمل آوریم.


فساد، سمی مهلک برای ناکامی برنامه‌ها
در همین رابطه سیدکمال سجادی فعال سیاسی اصولگرا به ایرناپلاس گفت: فساد همانند سمی ملهک است که به تنهایی می‌تواند همه برنامه‌ها را ناکام گذاشته و مانع کاهش و رفع مشکلات شود.
وی گفت: از این‌رو روحیه فسادزدایی باید در دستور کار همه ارگان‌ها قرار گیرد و همه در عمل کارهای لازم را برای کمرنگ شدن سوءاستفاده‌ها انجام دهند. برای رسیدن به این مهم توجه به عواملی همچون نظارت دقیق، مقابله با رابطه‌گرایی، انتخاب افراد شایسته برای مسئولیت‌ها و … ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: نظارت دقیق می‌تواند تاثیر زیادی در زدودن فساد داشته باشد؛ بدین منظور هر دستگاهی باید زیر نظر نهادی ناظر فعالیت کند تا از این طریق زمینه سوءاستفاده و فرصت‌طلبی اخلال‌گران محدود شود.
این فعال سیاسی ادامه داد: در واقع اگر قرار است افراد یا گروه‌هایی بودجه خاصی را در اختیار داشته باشند، باید بدانند که همه برداشت‌ها و واریزی‌های مالی قرار است توسط مرجعی کارشناس و عادل بررسی شود و اگر کمترین تخطی‌ صورت گیرد، حتما باید پاسخگو باشند تا بیت‌المال توسط خرابکاران حیف و میل نشود.

این چهره اصولگرا تصریح کرد: مقابله با رابطه‌گرایی هم می‌تواند فساد را از میان بردارد و موجب تسهیلِ در پیشرفت و توسعه شود. متاسفانه در سیستم مدیریتی بارها شاهدیم که افراد با رابطه، به سمت‌های مهم می‌رسند و در نتیجه گزینش‌های نابه‌جا هم احتمال تخلف‌های مالی زیاد می‌شود.
وی افزود: از سویی به‌دلیل نگاه غیرکارشناسی به مسایل، برنامه‌هایی برای مدیریت اوضاع در نظر گرفته می‌شود که با واقعیت‌های آن حوزه همخوانی ندارد.


سجادی تصریح کرد: برای اعتلای امور باید افرادی را مامور به انجام امور کرد که شناخت کافی از حوزه کاری داشته باشند و از این طریق فضا برای کاهش مشکلات و در نتیجه افزایش رضایتمندی عمومی فراهم شود. اصولا مفسدان اقتصادی زمانی می‌توانند هدف‌های خود را عملی کنند که سیستم مدیریتی همراهی‌شان کنند در غیر این صورت محال است بتوانند برنامه‌های خرابکارانه‌شان را به نتیجه برسانند.


وی ادامه داد: از این‌رو دولت که گام‌های نخست را بر می‌دارد، باید به‌طور جدی و عملی فسادگریزی را برای خود وظیفه‌ای حیاتی تصور کند تا از این طریق بتواند بستر لازم را برای مقابله با فساد فراهم کند. در این راستا باید در کنار انتخاب درست و نظارت دقیق، همکاری لازم با قوه‌ قضائیه انجام شود تا سوءاستفاده‌گان احساس کنند که مانع‌هایی متعدد پیش روی‌شان قرار دارد.


سجادی گفت: کشور در وضعیتی کاملا پیچیده و پر از مشکلات بوده و به‌همین دلیل رئیس‌جمهوری درباره لزوم مقابله با فساد هشدار داده است. پس باید ارگان‌های دیگر هم در کنار قوه‌مجریه همه همت‌شان را به کار گیرند تا به روزی برسیم که سوءاستفاده به کمترین تعداد برسند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *