دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

برطرف کردن صدای تو دماغی در آواز و خوانندگی + معرفی خنیاگر

برطرف کردن صدای تو دماغی در آواز و خوانندگی + معرفی خنیاگر

به نقل از گوش نوازان، صدای تو دماغی معضلی جدی برای نمایش استعداد موسیقیایی و آوازخواندن ماهرانه است. باید دانست، خوانندگی تنها ابزاری سرگرم کننده نیست، بلکه رویای افراد بسیاری از پیر و جوان است، بنابراین نیاز است که مفاهیم و تئوری های تاثیرگذار را آموخت تا با تلفیق ایده های موسیقیایی، آثاری شگفت بر جای گذاشت.

صدای تو دماغی، چالشی برای خوانندگی

یکی از مشکلات مبتدیان خوانندگی داشتن صدای تو دماغی، هنگام آواز خواندن است که می تواند بر کیفیت آوایی، تاثیر گذار باشد. برای رهایی از این صدای ناخوشایند نیاز است، اصلاحاتی را انجام داد. در این نوشتار، مطالبی عمیق و تمارینی تاثیرگذار برای رهایی از این چالش ها اشاره شده است.

صدای تو دماغی مناسب کدام سبک از موسیقی است

موسیقی جهانی بی انتهاست که با سبک های مختلف، طرفدارانی از پیر و جوان، زن و مرد را مجذوب خویش کرده است. داشتن صدای تو دماغی، یکی از چالش های هنرجویان آواز است که برای برخی از سبک‌ها، پاپ، کر، رپ و دیگر آواز های معاصر چندان پذیرفته شده نیست اما در سبک کانتری محبوبیت بالایی دارد.

شاید برای برخی، این سوال باشد که صدای تو دماغی چگونه ایجاد میشود. باید بدانید، این امر حاصل کام نرمی است که به خوبی امتداد به سمت بالا نداشته است.

داشتن صدای تودماغی اتفاق دور از انتظاری نیست، با توجه به اینکه علیرغم تلاش برای ایجاد صدای زنگ دار، شخص قادر به بالا آوردن استاندارد کام نبوده و شنیدن صدای تو دماغی نتیجه این تلاش است.

چنانچه هوا به دلیل محبوس ماندن در فضای پشت حلق به سمت دماغ حرکت کند، آوا به شکل تودماغی خواهد بود. برای رهایی از صدای تو دماغی، نیاز به نقشه راهی اصولی است تا بتوان چنین چالشی را پشت سر گذاشت. علیرغم آنکه در برخی از سبک های آواز مانند آواز های کانتری، چنین شیوه ای با استقبال رو به رو می شود.

دلایل ایجاد صدای تو دماغی

هنرجویان خوانندگی که به دنبال کسب مهارت در این وادی هستند، ممکن است با مشاهده صدای تو دماغی، انگیزه خویش را برای کسب مهارت از دست دهند. اطلاع از شرایط و دلایل ایجاد صدای تو دماغی می تواند عاملی برای فائق شدن بر این چالش باشد. تحریف طنین و پایین قرار گرفتن گام نرم در بروز چنین شرایطی نقش دارند.

اگر مایلید جایگاه کام نرم را بدانید، در حوالی کام سخت و پشت دندان ها است. زمانی که شخص در حال خمیازه باشد، این بخش نقش دارد. برای درک بهتر، اساتید پیشنهاد می کنند، فرد با کمک آینه در قسمت پشتی دهان، دقیق آن را مشاهده کند.

ظرافت لحن و صدای ناله وار افرادی که صدای تو دماغی دارند، گاه بی ارتباط با وجود حفره های دماغی نیست. متخصصان آواز نیز بر این باورند، برای تایید علت مشکل تودماغی بودن، نیاز است مسیر هوای دماغی نیز ارزیابی شود، در برخی از افراد به علت محدودیت فضایی، فشرده شدن ماهیچه های پشت دماغ رخ می دهد.

از دیگر دلایل ایجاد می توان به نبود قرابت صدای مناسب اشاره کرد که باید در حد اعتدال وجود داشته باشد.

ارزیابی وجود صدای تو دماغی به چه نحوی صورت میگیرد

اگر شما نیز به دنبال کسب مهارت در آواز هستید و مایلید هیچگونه چالشی مانند وجود صدای تو دماغی مسیر را صعب‌العبور نکند، نیاز است ارزیابی های دقیقی را انجام دهید.

نقشه راهی که می تواند تایید گر وجود صدای تودماغی باشد، ارزیابی کیفیت آوایی است بدین شکل که شخص نیاز است، عبارت آوازی متفاوتی را انتخاب کرده و بدون کشیدن دهان به اجرای آن مشغول شود.

شخص، پس از انتخاب آواز مد نظر نیاز است با کمک دستان خویش، حفره دماغ را مسدود کند تا قضاوت عادلانه ای درباره کیفیت آوایی صورت گیرد. زمانی میتوان برچسب صدای تو دماغی را به شخص داد که نه تنها صدایی با طنین متوازن شنیده نشود بلکه تغییرات فاحش نیز مشاهده گردد.

نیشگون گرفتن یک بخش دهان و حرف زدن نیز راهکاری موثر برای تشخیص وجود این موضوع است بنابراین در صورت مشاهده لرزش انگشتان، می توان مطمئن شد، شخص صدای تو دماغی دارد.

برخی هنرجویان تازه کار، ممکن است برای اجرای این اقدام دچار سردرگمی و آشفتگی شوند بنابراین بخشی از یک قطعه را اجرا کرده سپس حفره بینی را بگیرند تا درک بهتری صورت گیرد.

برای رهایی از صدای تو دماغی چه باید کرد

خوانندگی با داشتن صدای تودماغی چندان دلنشین نیست و می‌تواند انگیزه شخص را برای پیشرفت و آموختن مفاهیم پایه نیز کمرنگ کند. بنابراین نیاز است، هنرجویان پس از محرز شدن وجود چنین چالشی از طریق تمارین برای اصلاح اقدام کنند.

بالا نگه داشتن کام

جایگاه کام نرم را می توان در قسمت پشت دهان دید. در واقع از نواحی بسیار نرم دهان است، از جمله وظایف آن را می‌توان نگهداری زبان کوچک عنوان کرد.

رابطه جالبی بین کام نرم و زبان وجود دارد، به طوری که هم زمان با لمس زبان، می توانید تغییر جایگاه آنرا لمس کرد. از دیگر شرایطی که به حرکت کام نرم، منجر می‌شود، می‌توان خوردن، حرف زدن، خمیازه کشیدن و هر گونه اقدامی که مرتبط به استفاده از دهان است، را اشاره کرد.

زمانی میتوان از صدای تو دماغی رها شد که شخص کام نرم را بالا نگه داشته و مدیریت قدرتمندی بر صوت و آواهای دلنشین خویش داشته باشد.

اساتید پیشکسوت موسیقی برای هنرجویان علاقه‌مند به آواز که مایل به داشتن بیان شفاف و تاثیرگذار هستند، توصیه می کنند که انجام چندین نیم خمیازه را نیز امتحان کنند که می‌تواند به کمرنگ کردن مشکل تو دماغی حرف زدن کمک شایانی کند. نتیجه این اتفاق بی‌ارتباط با بالا رفتن کام نرم، نیست.

حالت فک یا دهان

اگر به فیزیولوژی و حالت چهره افرادی که از مشکل صدای تو دماغی در آوازخوانی رنج می برند، نگاهی بیندازید، متوجه جلو انداختن فک به شکل ناخودآگاه خواهید بود که نتیجه آن را می‌توان به صورت عقب رفتگی زبان شاهد بود، بی جهت نیست که صدا از قسمت بینی خارج میشود.

جلو انداختن فک، در واقع یکی از آفت‌های عظیم برای رهایی از مشکل  صدای تو دماغی است که بر کسب مهارت حرفه‌ای هنری و حتی خوانندگان صاحب سبک نیز می‌تواند تاثیر منفی بگذارد بنابراین نیاز است کنترل خوبی بر حرکات فک داشت.

اصلاح تنفس

حبس کردن تنفس یکی از اشتباهات رایج خوانندگان تازه کار است که علاوه بر سختی و چالش برای رونمایی از ذوق و توانمندی درونی، مشکل دیگری مانند صدای تو دماغی را نیز به ارمغان می‌آورد. بنابراین نیاز است با تسلط بر تنفس کمک کرد، کنترل صدا نیز در ایده آل ترین حالت ممکن صورت گیرد تا در تمامی سبک های موسیقی، آوای ماندگار بر جای گذاشت.

در چنین شرایطی، نیاز است فرد با تکرار و تمرین، قدرت مهار جریان هوا با پشت زبان را کسب کند، در غیر این صورت، فتح قله آواز، آرزویی دور از دسترس به نظر خواهد رسید. بی جهت نیست که اساتید پیشکسوت همواره به افرادی که از مشکل صدای تو دماغی رنج می برند، توصیه می کنند با کمک ریشه زبان، جریان هوا را مسدود نمایند اما نباید تمرکز بیش از حد بر ساخت صدا قرار دهند که فاقد ارزش برای شنوندگان است.

از توصیه ها و تمارین تاثیر گذار برای رهایی از شنیدن چالشی و داشتن تنفس آرام، رها کردن فشار پشت زبان است بنابراین شخص می بایست با قرار دادن زبان در بین لب ها به شکل ریتمی آرام، تنفس دماغی را کنترل کند، نتیجه آن را می توان حفظ جایگاه زبان در حین آواز شاهد بود که تنفس نیز تسهیل می شود.

تغییر موقعیت زبان در حین آواز خواندن

از دیگر تکنیک های خلاقانه اما چالش برانگیز برای رهایی از مشکل تو دماغی خواندن، تغییر موقعیت زبان در زمان اجرای نغمه های دلنشین است، البته باید پذیرفت بدون سختی نیست.

هنرنمای خیره کننده با تمارینی مانند پایین نگه داشتن فک و لمس لب پایین با کمک زبان در زمان تلفظ کردن صداهایی مثل «gah» دور از انتظار نیست البته باید صبوری و شکیبایی بالایی داشت مطمئناً رفته رفته چالش کمتر شده و می‌توان از صدای پر قدرت خویش لذت برد.

 سخن آخر

آواز خواندن حرفه ای سراسر ظرافت و مهارت است بنابراین نیاز است از چالش‌هایی که رنج و سختی بسیاری به حنجره و قدرت آوایی تحمیل می‌کنند، دوری گزید و در صورت مواجهه با مشکلاتی مانند صدای تو دماغی، به جای  اعتماد به نفس پایین، تلاش بسیاری برای رهایی و کمرنگ کردن این مشکل داشت. مطمئناً ذوق و توانمندی درونی نیز در بهترین شکل به نمایش گذاشته می شود.

خنیاگر

خنیاگر با همراهی اساتید برجسته موسیقی ایران، فیلم‌های آموزشی موسیقی تولید می‌کند. این فیلم‌ها به صورت فیزیکی و لوح فشرده منتشر نمی‌شوند؛ اما قابلیت دانلود یا تماشای آنلاین از سایت را با اینترنت نیم‌بها دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از خنیاگر پیشنهاد می کنیم به دو لینک زیر مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.