دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سازمان منطقه ای محیط زیستی احداث می شود باید منشا اصلی آلودگی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان محیط زیست گفت: در بیانیه تهران که با حضور ۱۱ کشور انجام شد، براساس درخواست ریاست‌جمهوری یک سازمان منطقه‌ای محیط‌زیستی احداث می شود.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی سلاجقه در بازدید از نمایشگاه اولین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران در جمع خبرنگاران گفت: سعی می‌کنیم منشا اصلی آلودگی هوا یعنی بحث گرد و غبار در کشور را حل کنیم.


سلاجقه درخصوص ریزگردهای خارجی نیز اضافه کرد: رایزنی‌هایی با کشورهای خارجی انجام داده‌ایم، که نتیجه خوبی داشته و در بیانیه تهران که با حضور ۱۱ کشور انجام شد، براساس درخواست ریاست‌جمهوری یک سازمان منطقه‌ای محیط‌زیستی احداث می شود. بحث دیگر دبیرخانه و صندوق منطقه‌ای است که هر سه شکل خواهد گرفت. درحال تبادل کارشناسی با عراق و سوریه هستیم. طرفین هم از نشست اظهار امیدواری کردند.


رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی دریاچه ارومیه افزود: درحال پیگیری هستیم تا در یکی دو هفته آینده، تصفیه‌خانه‌های شهر ارومیه و تبریز طبق طرحی که وجود دارد بازنگری می‌شود که ان‌شاألله بخشی از معضلات محیط زیستی دریاچه ارومیه حل شود.


سلاجقه بیان کرد: متاسفانه بخش‌هایی که درحال ترمیم است با یک اشکال‌های فنی مواجه شده که دچار ترک و در نتیجه باعث هدر رفت آب می‌شود و از لحاظ پایداری وضعیت مناسبی ندارد. امیدواریم که در این شرایط جوی بتوانیم مشکلات را حل کنیم.


وی عنوان کرد: درخصوص زاینده‌رود، با نمایندگان مجلس در استان اصفهان جلسه داشتیم، قرار شد علاوه بر مطالبه حق آب تالاب گاوخونی، مطالبه حق آب زاینده‌رود نیز از طریق وزارت نیرو انجام شود. بعد از بحث آب شرب، اولویت اصلی ما حق آبه محیط زیستی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی  است که با وزارت علوم نیز صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم دریاچه را باز کنیم.


رئیس سازمان محیط زیست درباره افزایش حفر عمیق چاه‌ها برای رفع مشکل سیستان تصریح کرد: این اتفاق صرفا در مرحله آزمایشی است و باید از لحاظ کیفیت، کمیت، درجه حرارت و اینکه آیا در بحث کشاورزی قابل استفاده است یا خیر بررسی صورت گیرد.


سلاجقه درباره درخواست حقابه تالاب‌های داخلی از وزارت نیرو برای مهار کانون‌های ریزگرد بیان داشت: ما یک جدول بسیار عالی در زمینه رودخانه‌ها و تالاب‌ها به وزارت نیرو ارائه کردیم که در سه سطح کم‌آبی، میان‌آبی و پرآبی وجود دارد. خوشبختانه همکاری خوبی از وزارت نیرو در دریاچه ارومیه دیدیم؛ مطالبه خود را در این زمینه ادامه می‌دهیم.


وی درباره نقش این سازمان در برخورد قضایی با ویلاسازی در حاشیه رودخانه‌ها گفت: حریم رودخانه‌ها یک حریم اکولوژیک است. ما حتما زمانی که مباحث این چنین مطرح می‌شود، از طریق شهرداری‌ها، دهداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی این مسئله را پیگیری می‌کنیم. آزادسازی سواحل را برای اولین بار در این دولت داشتیم.


رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به بحث شیرابه‌های استان‌های شمالی مانند سراوان اظهار کرد: در بحث سراوان خوشبختانه یک مجموعه تصفیه‌خانه راه‌اندازی شده و در اخرین جلسه مربوط به پسماندهای کشور، مشخص کردیم که تا شهریور ماه این مجموعه به طور کامل راه‌اندازی شود و بحث شیرابه‌ها تعیین تکلیف می‌شوند. یعنی سراوان به طور کلی پوشیده خواهد شد و اجازه ورود هیچگونه زباله داده نمی‌شود. هیچگونه دپویی نخواهیم داشت.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *