دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

پیش نویس توافق آماده شده است آمریکا باید در مورد سه موضوع اصلی

تهران – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به تهران گفت: یک پیش‌نویسی از توافق آماده شده است و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سعید خطیب‌زاده صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود، درباره تلاش‌ها برای خارج کردن ایرانیان مقیم اوکراین از این کشور، گفت: نگرانی‌های ایرانیان و دانشجویان مقیم اوکراین کاملاً قابل درک است و به‌رغم تمام تلاش‌هایی که در سطح وزارت خارجه و سفارتخانه‌هایمان، چه در اوکراین و چه در کشورهای همجوار داشته‌ایم، به چند ده ایرانی هم در جاهای مختلف دسترسی نداشتیم.


وی افزود: وزارت امور خارجه در هفته گذشته تمهیدات گسترده‌ای را اندیشیده و شاید اعلام وضعیتی که در هفته آخر بهمن کردیم و اطلاعیه‌ای که در اوکراین صادر شد، مقدمه‌ای بود برای اینکه ما به ایرانیان و دانشجویان مقیم بگوییم اگر کار اضطراری ندارند از اوکراین خارج شوند. 


سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: طی چند روز گذشته پیش از جنگ بلافاصله پس از آغاز جنگ تلاش گسترده‌ای توسط سفارت ما در اوکراین و برخی تشکل‌های دیگر در داخل اوکراین انجام شد و تعداد قابل توجهی از ایرانیان از مناطق مختلف خارج شدند. 


وی ادامه داد: ایرانیان را از مناطق جنگی و مناطق در حال نبرد به مناطق امن‌تر در شرق منتقل کرده و تلاش کردیم از مرز بلاروس خارج شوند. البته تعدادی نزدیک به ۴۰ یا ۵۰ نفر در خارکُف در روز آغاز جنگ باقی مانده بودند و ما تلاش کردیم آنها را هم پیدا کنیم؛ گر چه در آن نقطه حکومت نظامی وجود دارد. 


خطیب‌زاده با بیان اینکه در چند شب گذشته مسئولین امر در وزارت امور خارجه در سطوح مختلف به‌طور مشخص پیگیر مسأله بوده‌اند، تصریح کرد: ون‌هایی با پرچم کشورمان در مرز اوکراین با لهستان منتظر اتباع ایرانی برای انتقال‌شان به کشور هستند.


وی در خصوص موضع ایران در مورد برگزاری مذاکراتی بین روسیه و اوکراین بیان داشت: گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین مورد نظر و توصیه ما بوده است که برای توقف درگیری‌ها باید به‌طور جدی در دستور کار قرار بگیرد. برای مسأله اوکراین راه‌حل سیاسی وجود دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در مورد موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات وین گفت: سفر آقای باقری به تهران همانند بسیاری از سفرهای دیگری که داشتند برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده و شورای عالی امنیت ملی راهبری گفت‌وگوها و مذاکرات را بر عهده دارد و ریاست آن هم با رئیس‌جمهور است؛ لذا سفر آقای باقری و جلسات متعددی که داشتیم در خصوص موضوعات باقیمانده است.


خطیب‌زاده اضافه کرد: یک پیش‌نویسی از توافق آماده شده است و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات هم باقی مانده است که دستورالعمل‌های لازم درباره صحبت با طرف‌های مقابل به آقای باقری داده شد. متأسفانه همچنان طرف‌های غربی و آمریکا در مورد سه موضوع اصلی تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌اند.


وی بیان کرد: در تماس‌ها تلاش کردیم هم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، منطق، دلیل و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات برای طرف غربی روشن شود و هم مواضع تهران تبیین شود. الآن در نقطه‌ای قرار دادیم که فکر می‌کنیم ابهامی برای واشنگتن و اروپا در خصوص این خطوط قرمز وجود ندارد. انتظار قطعی داریم که بیش از این طرف‌های مقابل مذاکرات را طولانی نکنند.


خطیب‌زاده درباره تأثیرگذاری جنگ اوکراین بر روند مذاکرات وین اظهار کرد: ربطی بین مذاکرات وین و جنگ اوکراین و روسیه وجود ندارد؛ آنچه در وین انجام می‌شود بر اساس برجام شکل گرفته و بر اساس منافع همه طرف‌ها در برجام آن را به میان آورده است. تلاش می‌شود که از این گفت‌گوها نتیجه‌ای حاصل شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال نرسیدن به توافق در وین گفت: بیش از 98 درصد پیش‌نویسی که آماده شده است، به‌صورت مشترک نگارش و تنظیم شده و آنچه باقی مانده، مواردی است که باید مرتفع شود. 


خطیب‌زاده افزود: بحث‌هایی درباره موضوعات مربوط به حوزه رفع تحریم‌ها، در حوزه تضامین و در خصوص برخی ادعاهای سیاسی مطرح درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشتیم که باید در یک بستر مناسب حل و فصل شود. همه طرف‌ها در وین هستند که در چارچوب منافع مشروع و آشکار خودشان گفت‌وگوها را پیش ببرند. 


وی با بیان اینکه ما در وین نیستیم که یک توافق جدید کنیم، گفت: توافق در سال ۲۰۱۵ انجام شده است و آن را پیشِ‌ رو داریم. ایران و ۱+۴ در وین حضور دارند برای اینکه مطمئن شود آمریکا اگر می‌خواهد مسیر بازگشت خود به برجام را طی کند، این مسیر بازگشت یک روزه نخواهد بود. 


خطیب‌زاده اضافه کرد: ما باید مطمئن شویم که ورود مجدد آمریکا به برجام همراه با انجام تعهدات رفع تحریم‌های ایالات متحده است و طبیعی است که آنها به‌عنوان مسئول وضعیت فعلی باید اطمینان همه را جلب کنند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین روند پرداخت بدهی‌های انگلیس به ایران گفت: تحول در پرونده قطعی بدهی انگلیس به تهران، باید در لندن انجام شود و لندن باید بدهی خودش را به ملت ایران بپردازد.


ادامه دارد…


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *