دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

هدف نشست آستانه تضمین امنیت در سوریه بود

تهران – ایرنا – سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،هدف از برگزاری اجلاس آستانه را تضمین امنیت در سوریه و ارتقای روابط تجاری دو جانبه خواند.


ابوالفضل عمویی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره نشست روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با عنوان روند صلح آستانه  که به میزبانی تهران برگزار شد، گفت: نشست سه جانبه آستانه بر مسائل سوریه متمرکز بوده و اعضا به این موضوع تاکید دارند که امنیت سوریه را تضمین کنند و به دیدگاه‌های مشترکی در این باره برسند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: البته همکاری‌هایی که بین ایران، ترکیه و روسیه در این قالب شکل گرفته است، بیش از موضوع سوریه است و مسائل دیگر بین المللی را هم در بر می‌گیرد.


وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران، مسائل دو جانبه هم بحث و بررسی شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، توافقات جدید اقتصادی بین ایران و روسیه و ترکیه منعقد شد. البته جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم در چارچوب تقویت روابط خود با کشورهای اورآسیا گام‌های مهمی برداشته است.


نماینده مردم تهران در مجلس،با اشاره به جهش در تجارت ایران و روسیه، یادآور شد: دستیابی به هدف تجارت ۴ تا ۵ میلیارد دلاری بین ایران و روسیه قابل تحقق است و در این راه، سفر رییس جمهور روسیه به ایران گام موثری در پیشبرد اهداف تعیین شده در روابط اقتصادی است.


عمویی با اشاره روابط تجاری ایران و ترکیه اظهار کرد: حدود ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت تجارت بین ایران و ترکیه وجود دارد که هنوز تجارت دو کشور به این سطح نرسیده است. ولی سفرهایی که بین مقامات دو کشور انجام می‌شود و همکاری‌هایی که شکل می‌گیرد، به افزایش ظرفیت اقتصادی بین دو کشور کمک خواهد کرد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر رییس جمهور آمریکا که در روزهای گذشته به منطقه انجام شد، گفت: شاهد بودیم که جو بایدن در سفری به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای تامین منابع لازم در حوزه‌های انرژی تلاش‌هایی داشت. اما در عمل اتفاق بزرگی رخ نداد و سفر او بیشتر جنبه نمایشی داشت. اما همکاری ایران و روسیه و ترکیه در موضوع سوریه گفتمان عینی، عملی و اجرایی برای حل این موضوع بوده وخواهد بود.


به گزارش ایرنا، هفتمین نشست شورای عالی همکاری روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور پایان بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور عربی به میزبانی تهران برگزار شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *