دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نظریه ولایت فقیه امام ره اسلام و عزت امت را احیاء کرد

تهران – ایرنا – رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تبیین امام راحل سبب ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی شد تا اسلام و امت اسلامی احیاء شوند، گفت: شهید بهشتی نیز معتقد بود به جای حرف و سخنرانی باید عمل کرد.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر قالیباف در همایش قوه قضاییه که با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و رییس قوه قضاییه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امیدواریم در این مسیری که انقلاب تعیین کرده است، پایدار و ثابت قدم باشیم و عاقبت بخیر شویم. همچنین درود می‌فرستیم به روح پر فتوح همه شهدا به خصوص سید شهدای انقلاب اسلامی، شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و شهدای عزیز قوه قضاییه و بسیار از شهدای که شاید نام آنها را ندانیم و آنها گمنام در مناطق محروم در مناطق ناامن و در شرایط سخت صادقانه و حق مدارانه قضاوت کردند و به توفیق شهادت رسیدند.


رییس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به دقت نظر رهبر معظم انقلاب در انتصابات قوه قضاییه افزود: این روند تحول در حرکت قوه قضاییه دیده می‌شود که جا دارد از ریاست محترم قوه قضاییه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای اژه‌ای تقدیر و تشکر کنم. عزیزی که بیش از ۴۰ سال در این مجموعه خدمت کردند و از قضات برجسته و برتر و نمونه کشوری هستند و در سلسله مراتب قوه قضاییه، همه مسیر را طی کردند و امروز در تار و پود این قوه آشنا هستند. همچنین روحیات حق طلبانه و حق مدارانه‌ای را همراه با آزادگی در تصمیم گیری و مدیریت حفظ کردند که برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم.


وی اضافه کرد: بیانیه گام دوم انقلاب در چله دوم انقلاب سند تحول ما است و باید با تجربه گذشته رو به آینده حرکت کنیم. یکی از ویژگی‌های شهید بهشتی این بود که به هرآنچه که معتقد بود، می‌گفت و خودش را هم ملزم به عمل آن می‌دانست. شهید بهشتی در حوزه دانش گسترده بود و  تجربیات انباشته‌ای هم داشت.


رییس قوه مقننه، شهید بهشتی را بر مسیر انقلابی گری مبتنی بر عقلانیت و عدالت دانست و افزود: شهید بهشتی هم مشی مردمی داشت هم حداکثر جذب و حداقل دفع را در خود پرورش داده بود. وقتی کلام یا یادداشت‌های شهید بهشتی را گوش می‌کنیم و  می‌بینیم،‌ پی به قدرت اغنا سازی این مرد می‌بریم و همین ویژگی‌ها بود که شهید بهشتی را خار چشم دشمنان انقلاب کرد.


قالیباف تاکید کرد: اصرار شهید بهشتی بر همین باورها و ارزش‌ها او را به شهادت رساند. شهید بهشتی هم در دوران زندگی مظلوم و مقتدر بود و هم مظلومانه به شهادت رسید و شخصیت بزرگی را انقلاب اسلامی، ملت عزیز و امام راحل از دست دادند.


رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرف و کلام شهید بهشتی در اداره جامعه، گفت: شهید بهشتی اعتقاد داشت که هیچ تبلیغی به اندازه ساختن یک جامعه نمونه، موثر و صاحب نفوذ نخواهد بود. شهید بهشتی معتقد بود که سخن گفتن بس است و به میزانی باید سخن بگوییم که می‌خواهیم روش عمل خود را بیان کنیم. این بیان و باور شهید بهشتی بود.


وی یادآور شد: البته امروز ما بر اساس یک نظریه سیاسی که حضرت امام راحل رضوان الله علیه به آن تاکید داشتند و آن مبتنی بر ولایت فقیه بود، حکومت و یک نظام سیاسی را برپا داشتیم. نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز مبتنی بر این نظریه و برخاسته از اسلام سیاسی است که حضرت امام تبیین کردند و این نظام سیاسی باعث حیات مجدد اسلام و عزت امت اسلامی شده است.


وی با بیان اینکه  نظام، نیازمند یک حکمرانی محکم و متعالی است، تاکید کرد: همانطور که مشروعیت تأسیسی برخاسته از اسلام، مکتب اهل بیت(ع) و قرآن مدنظر است، نیازمند یک مشروعیت استمراری نیز هستیم. مشروعیت استمراری منوط به کارنامه و عملکرد ما است. 


رییس مجلس تصریح کرد: در بیانیه گام دوم، رهبری به درستی مسیر  را تعیین کرده‌اند و اینگونه فرموده‌اند که باید از برداشت خود از حکومت علوی به سوی زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی حرکت کنیم. 


قالیباف با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های داخلی، گفت: به عنوان یک خدمتگذار عرض می‌کنم که ظرفیت‌های مادی و سرمایه‌های انسانی بزرگترین ظرفیت ما هستند که در همین شرایط سخت تحریم‌ها در دسترس قرار دارند.


وی افزود: هر سه قوه بر این باور هستیم که خنثی‌سازی  و رفع تحریم را توأمان دنبال کنیم؛ البته اساس ما مبتنی بر خنثی‌سازی تحریم است. 


رئیس مجلس تصریح کرد: ظرفیت و امکان لازم مادی نیز امروز در کشور وجود دارد تا دست به دست هم به سمت اهداف پیش برویم و مردم ثمرات و نتایج این اقدامات را در زندگی و سفره‌های خود لمس کنند. با تلاش خالصانه یکایک دلداگان انقلاب و ملت شریف، اطمینان دارم دستیابی به اهداف در دسترس  قرار دارد و امکان‌پذیر است.


قالیباف ادامه داد: همانطور که در نشست روز گذشته اشاره شد در برنامه هفتم، از تنظیم برنامه توسط دولت تا تصویب در مجلس، در همه مراحل همه با همدلی این مسیر را طی خواهیم کرد. 


وی گفت: معتقد هستیم در مجلس شورای اسلامی سه موضوع را باید به طور جد باید پیگیری کنیم؛ اول اینکه در پایه بودجه قوه قضائیه تجدیدنظرشود تا در ادامه راه بتواندرشد سالانه خود را طی کند. دوم، در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و آن را به جد پیش ببریم.


رئیس مجلس افزود: سوم، اینکه معتقد هستیم که قوه قضائیه ممکن است در حوزه تجهیزات، امکانات، ساختمان و این قبیل مسائل با کمبودها و مشکلاتی مواجه باشد، اما سرمایه اصلی این قوه، قضات هستند که باید احساس منزلت، قدرت، آسایش و آرامش داشته باشند تا با قضاوت خود، عدالت درست، حق مدارانه و همراه با آزادگی و شجاعت را فراهم کنند و بدین گونه بستر پیشرفت را مهیا سازند. 


قالیباف خاطرنشان کرد: به عنوان یک شهروند وقتی به قوه قضائیه نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد مهم‌ترین شاخص برای این مجموعه همان چیزی است که امام (ره) فرمودند که قوه قضائیه باید پناه  ملجأ مظلومین و محرومین باشد. یعنی هرفردی هرجا احساس ناامنی و ظلم کرد باید بداند قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاه اوست. تحقق این شاخصه مهم بزرگترین افتخار این مجموعه خواهد بود.




آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *