دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

راه و روش سفر با خودروی شخص به خارج از کشور

برای سفر کردن و کشف جهان پیرامون هیچ محدودیتی وجود ندارد، چه روی ویلچر، چه با پای پیاده و چه با استفاده از وسائل حمل و نقل هر کسی به هر نحوی می‌تواند به ماجراجویی بپردازد. یکی از همین روش‌ها سفر کردن به وسیله خودروهای شخصی است. شاید بسیاری از افراد بر این باورند که نهایت استفاده از خودروهای شخصی برای سفرهای داخلی در کشورشان است. اما با رعایت یکسری از موارد و تهیه مدارک مورد نیاز، گرشگران این امکان را خواهند داشت که با خودروی شخصی خود به سفرهای برون مرزی بروند.

سفرهای برون مرزی با خودروهای شخصی همانند سایر روش‌های جهانگردی مزایا و معایب خود را دارند. عموما سفرهای خارجی با خودروهای شخصی برای کسانی مناسب است که از نظر زمانی آزادی بیشتری دارند، چرا که در اغلب موارد این روش نسبت به استفاده کردن از سایر وسائل حمل و نقل زمان بیشتری را می‌طلبد و گردشگران ممکن است زمان قابل توجهی از مسافرت خود را پشت فرمان خودرو سپری کنند. همچنین اگر عاشق رانندگی هستید، دوست دارید زمان بیشتری را در سفر بگذرانید، همسفرهای خوبی دارید یا … سفر با خودروی شخصی می‌تواند یک انتخاب موجه باشد. به هر حال پاسخ این که سفر با خودروی شخصی برای شما کار درستی به حساب می‌رود یا نه، به خودشناسی و تجارب قبلی‌تان باز می‌گردد.

 

سفر با اتومبیل

 

مدارک و ملزمات سفر با خودروی شخصی

یکی از مهم‌ترین ملزوماتی که پیش از آغاز ماجراجویی به آن نیاز خواهید داشت جمع آوری مدارک لازم برای سفر است، احتمالا کاغذ بازی‌های اداری جذاب‌ترین بخش سفر شما نخواهد بود اما به دلایل مختلفی مانند مسائل امنیتی، بسیار حائز اهمیت هستند.

کاپوتاژ

نخستین مدرکی که برای سفر با خودروی شخصی نیاز خواهید داشت کاپوتاژ خودرو است. کاپوتاژ مجوزی است که برای خروج از کشور ورود به کشورهای دیگر باید به همراه داشته باشید و حکم پاسپورت برای وسیله نقلیه را دارد. کاپوتاژ از سوی دفاتر گمرک در سراسر استان‌های ایران قابل اخذ بوده و معمولا به صورت یک ساله صادر می‌شود. برای دریافت کاپوتاژ به مدارکی چون شناسنامه، کارت ملی، برگ سبز خودرو، کارت خودرو، بنچاق کارخانه نیاز خواهید داشت. در صورت کامل بودن مدارک کارهای صدور این پروانه بیش از 3 ساعت زمان نمی‌برد. علاوه بر ایران، گردشگران به کاپوتاژ خودروی خود در کشور مقصد نیز نیاز دارند.

همچنین به خاطر داشته باشید که تنها مالک خودرو می‌تواند کاپوتاژ خودرو را دریافت کند، بنابراین اگر خودرو به نام شما نباشد به وکالت محضری مالک خودرو نیاز خواهید داشت یا اینکه وی باید در طول سفر شما را همراهی کند. علاوه بر آن پس از گذشت یک سال اعتبار کاپوتاژ به خودی خود باطل نمی‌شود و دارنده باید برای تمدید یا ابطال کاپوتاژ اقدام کند، در غیر این صورت با جریمه مالی مواجه می‌شود.

 

سفر با خودرو

 

گواهی نامه بین المللی

پس از دریافت کاپوتاژ، مسافران باید برای دریافت گواهی نامه بین المللی خود اقدام کنند. گواهی بین المللی در ایران به صورت یک ساله و سه ساله صادر می‌شود و به غیر از زبان فارسی به 7 زبان بین المللی نیز ترجمه می‌شود. گواهی نامه بین المللی توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود و برای دریافت آن می‌توان به دو روش حضوری و اینترنتی اقدام کرد. همچنین مدارک لازم جهت دریافت گواهی نامه بین المللی عبارتند از:

  • یک قطعه عکس تمام رخ 4*3 (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه های اعلام شده
  • به همراه داشتن کاپوتاژ خودرو

 

گواهی نامه بین المللی

 

 

علاوه بر گواهی نامه در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران باید برای دریافت کارت خودروی بین المللی، پلاک ترانزیت و برچسب IR اقدام کنید که هرکدام هزینه جداگانه خود را دربر می‌گیرد، اما در کمتر از 1 ساعت آماده می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که برای ورود به کشورهای خارجی نیاز به تهیه بیمه‌ بین المللی دارید که در هر کشور خارجی از شرایط و هزینه متفاوتی پیروی می‌کند. برای تهیه این بیمه می‌توانید به شرکت‌های ایرانی که خدمات بیمه مسافرتی کشور مقصدتان را ارائه می‌دهند مراجعه کنید یا بیمه خود را از یک شرکت خارجی واقع در مرز کشور مقصد دریافت کنید. برای مثال اگر تمایل دارید با خودروی شخصی خود به ترکیه سفر کنید ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه (کاسکو) خواهید شد که در مرز ترکیه قابل دریافت است.

هزینه های سفر با خودروی شخصی

این که هزینه سفرهای برون مرزی هر شخص چقدر می‌شود مبحث بسیار کلی بوده و به عوامل متعددی مانند فاصله کشور مقصد، نوع اقامت، مدت زمان سفر و … باز می‌گردد. اما می‌توان گفت مهم‌ترین هزینه‌های مسافران شامل اخذ مدارک مورد نیاز، عوارض خروج از کشور، بیمه، بنزین، سیم کارت، هتل یا اقامتگاه و خورد و خوراک می‌شود. عده‌ای بر این باورند که هزینه سفر با خودروی شخصی می‌تواند ارزان‌تر از روش‌ها دیگر باشد اما این افراد نه تنها در طول مسیر متوجه اشتباهشان خواهند شد بلکه به دلیل ذهنیت اشتباهی که برای این دست از سفرها داشته‌اند، ممکن است خاطره بسیاری بدی برایشان رقم بخورد، چرا که سفر خارجی با ماشین برای کسانی است که می‌خواهند با آزادی و انعطاف بیشتری به سفر کردن بپردازند و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند.

 

سفر با خودروی شخصی

 

باید و نبایدهای سفر خارجی با خودروی شخصی

اگر قصد سفر خارجی با ماشین خود را دارید باید خود را برای انواع سناریوهای ممکن آماده کنید و جوانب مختلف سفر را در نظر بگیرد.

رعایت این موضوع نیازمند به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد که اگر تا کنون تجربه سفرهای خارجی را نداشتید ممکن است مشکل به نظر برسد، بنابراین در وهله نخست از افراد دارای تجربه در این زمینه بهره ببرید تا در مواقع خاصی مانند اخذ بیمه در مرز کشور مقصد با شنیدن قیمت بیمه‌ غافلگیر نشوید وبه دام سودجویان نیفتید.

دیگر نکته‌ای باید برای سفرهای های خارجی در نظر گرفت، وضعیت سلامت خودرو است، خودروی شما در این سفر نقش مهمی بر عهده دارد و لازم است با بررسی کامل اطمینان حاصل کنید که خوردو شما می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. از این جهت پیش از سفر کردن مواردی مانند چک کردن عمر تایر، وضعیت جلو بندی، تعویض برخی از قطعات فرسوده خوردو و… را فراموش نکنید. ضمن اینکه جهت کاهش هزینه‌های احتمالی توصیه می‌شود برخی از قطعات مصرفی ماشین را مانند شمع یا فیلتر هوا و اقلام اورژانسی مانند آچار بکس، تایر زاپاس و مثلث خطر را به همراه داشته باشید.

مورد بعدی در نظر گرفتن فرهنگ کشور مقصد است، در این مورد دانستن مواردی فرهنگ رانندگی در مقصد مورد نظر، میزان تسلط افراد به زبان انگلیسی، فرهنگ کمپینگ به چه صورت است.

با ماشین شخصی امکان سفر به کدام کشورها وجود دارد ؟

معمولا مقاصدی که ایرانیان برای سفر با خودروی شخصی انتخاب می‌کنند شامل کشورهای همسایه، یعنی ارمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه و … می‌شود. اما بدانید این مقاصد محتمل تنها گزینه‌های موجود برای این شیوه از سفر نیستند و تا زمانی که اشخاص شرایط و مدارک لازم را فراهم کنند امکان بازدید از کشورهای دورتر را نیز خواهند داشت. برای مثال بد نیست به بنیامین رضایی، جهانگرد ایرانی اشاره کنیم که با خودرو شخصی خود طی 80 روز به دور اروپا سفر کرد. جهت شنیدن تجارب و چگونگی این کار می‌توانید به قسمت ششم پادکست رادیو ماجرا، سفر با 207 به دور اروپا در 80 روز رجوع کنید.

 

0091QYefRzPqPBvf7AACwH5oYUEhAh9tZaOzfVIp.jpg
جهت شنیدن پادکست روی تصویر کلیک کنید

 

از تجربه دیگران بهره ببرید

اگر تا کنون با خودروی شخصی خود تجربه سفرهای برون مرزی را نداشته‌اید لازم است از اطلاعات و تجارب دیگر اشخاصی که این چالش را پشت سر گذاشته‌اند، استفاده کنید. اگر هم کسی را نمی‌شناسید توصیه می‌کنیم با حوصله مطالب لینک شده زیر و سفرنامه‌های کسانی که با ماشین خود به سفرهای خارجی رفته‌اند را مطالعه کنید و جوابی برای سوال‌های احتمالی یا نکات فراموش شده پیدا کنید. عبارات لینک شده زیر برخی از سفرنامه‌های پیشنهادی ما به شما است.

تالیف: لست سکند

منبع: taci.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *