دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

بررسی لایحه پروتکل تبدیل موافقتنامه منطقه آزاد تجاری ایران و

تهران- ایرنا-نمایندگان با بررسی لایحه پروتکل تبدیل موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا به صورت یک فوریتی موافقت کردند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز -سه شنبه، ۴ مردادماه- مجلس شورای اسلامی بررسی رسیدگی به تقاضای یک فوریت برای لایحه پروتکل تبدیل موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت های عضو در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.


نمایندگان با ۱۸۵رأی موافق با بررسی یک فوریتی این لایحه موافقت کردند.


سیدعلی ادیانی به عنوان نماینده دولت در تشریح علت تقاضای دولت برای بررسی این لایحه به صورت یک فوریت، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵ با عضویت بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان شکل گرفت و در حال حاضر ۴۰ کشور برای عضویت در آن اعلام همکاری کرده اند که ایران در سال ۱۳۹۴ مذاکرات اولیه را صورت داد و موافقتنامه موقت ایجاد شد.


وی افزود: بنا به تمایل این چند کشور اساسا در آبان ۹۸ موافقتنامه موقت اجرایی شد و آثار و آورده های خوبی برای کشور به ثمر آورد که در سال ۱۴۰۰ واردات و صادرات به عنوان عضو این اتحادیه، رشد ۵۱ درصدی ارز و ۶۶ درصدی در ارزش داشتیم.


ادیانی  بیان داشت: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز رشد قابل قبولی در حوزه تجارت داشتیم که حجم مبادلات در قیاس با زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ به ۲۶.۲ درصد رسید و بازار خوبی برای صادرات محور شدن ایجاد کرد.


 نماینده دولت تصریح کرد: اکنون تا پایان سال ۲۰۲۲ این موافقتنامه باید به امضا برسد و تشریفات قانونی آن شکل بگیرد لذا از آن جایی که تصویب مجلس کشورها لازم است و مهلت آن رو به اتمام بوده، این لایحه را با درخواست قید یک فوریت به مجلس ارائه کردیم که مطابق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *